۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

توسعه ساختاری ارتباط دانشگاه اصفهان با صنعت و جامعه

دکتر آرش شاهین مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه با حضور درپخش زنده برنامه صبحانه صدا و سیمای مرکز اصفهان به تشریح فعالیت های این حوزه پرداخت و اظهار داشت: برگزاری همایش های کاربردی در حوزه های محیط زیست و راه اندازی پژوهشکده محیط زیست که سرانجام آن امضای تفاهم نامه کنسرسیوم دانشگاه های استان و مراکز تحقیقاتی استان برای حل مسائل زیست محیطی بود از حرکت های مهم و ممتاز با محوریت دانشگاه اصفهان است.


دکتر آرش شاهین مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه با حضور درپخش زنده برنامه صبحانه صدا و سیمای مرکز اصفهان به تشریح فعالیت های این حوزه پرداخت و اظهار داشت: برگزاری همایش های کاربردی در حوزه های محیط زیست و راه اندازی پژوهشکده محیط زیست که سرانجام آن امضای تفاهم نامه کنسرسیوم دانشگاه های استان و مراکز تحقیقاتی استان برای حل مسائل زیست محیطی بود از حرکت های مهم و ممتاز با محوریت دانشگاه اصفهان است.

به گزارش وب سایت خبری uinews  دکتر آرش شاهین در این مصاحبه به سوالات مجری پاسخ و فعالیت های گسترده دانشگاه اصفهان در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه را تشریح نمود.

 

پرسش های مجری برنامه و پاسخ های دکتر شاهین به شرح زیر است:

 

بهتر است در ابتدای برنامه به بحث توسعه ساختاری ارتباط دانشگاه اصفهان با صنعت و جامعه بپردازیم ؟

در خصوص ساختار ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تحول های زیادی در سال های اخیر داشته ایم. در حوزه ساختارها یکی از مهم ترین آن ها تفاهم نامه های همکاری است که ما شاهد رشد قابل توجهی در این حوزه بودیم. برگزاری کارگاه های علمی-پژوهشی، برگزاری شوراهای مختلف ارتباط صنعت با دانشگاه، جلسات کاربردی با صنایع استان و دستگاه های اجرایی برای حل مسائل جامعه و صنعت در حوزه های مختلف، راه اندازی شوراهای دانشجویی ارتباط با صنعت و جامعه که این افراد جوانان بسیار شایسته ای هستند و فرصت های بسیار خوبی را برای ما فراهم کرده اند. موضوع راه اندازی دفاتر نمایندگان صنایع در دانشگاه که ما برای این صنایع دفتر و میز پاسخگویی را فراهم کرده ایم که ارتباطشان با دانشگاهیان ما از یک طرف و از طرفی دیگر استفاده و بهره برداری از آن ها در حل مسائل صنعت و جامعه میسر شود. راه اندازی ستاد مدیریت بازیافت مراسم اربعین را قبل از پیدایش کوید 19 در دستور کار داشتیم که کانون هایی در این حوزه بسیار فعال بوده و هستند. راه اندازی دفترهای مشترک با صنایع را داشتیم که به نوعی مکمل دفاتر تحقیق و توسعه آن ها در دانشگاه بوده اند و با همکاری همکاران ما به تعریف و حل مسئله می پرداختند. راه اندازی مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی به ویژه برای این که بتوانیم در حوزه کارورزی، کارآموزی و مهارت افزایی دانشجویان و همینطور رصد فارغ التحصیلان به خوبی عمل کنیم و با شاخص های عملکردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیشتر تطبیق پیدا کنیم که خوشبختانه دانشگاه اصفهان در این زمینه هم جایگاه بسیار مثبت و خوبی دارد. راه اندازی سامانه های مجازی امور پژوهشی در دانشگاه همراه با خدمت رسانی جامع به طور کلی توسط دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان انجام می شود. برگزاری همایش های کاربردی در حوزه های محیط زیست و راه اندازی پژوهشکده محیط زیست که سرانجام آن امضای تفاهم نامه کنسرسیوم دانشگاه های استان و مراکز تحقیقاتی استان برای حل مسائل زیست محیطی بود از حرکت های مهم و ممتاز با محوریت دانشگاه اصفهان بوده است به طوری که اخیراً باتوجه به مسائلی که شما و مردم عزیزمان در جریان هستند این کنسرسیوم ارائه راهکار و بسته پیشنهادی کرده است و این جا مژده می دهم که اگر حمایت لازم از این کنسرسیوم صورت بگیرد، مردم عزیز ما به زودی با راهکارهای علمی شاهد حل بخش مهمی از این مسائل خواهند بود. موارد دیگری مانند حضور در نمایشگاه ها، مسئولیت دبیرخانه کارگروه آموزش و پژوهش استان نیز شایان توجه است چرا که دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر هدایت کننده این برنامه هاست. اجرای طرح تحول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه ارتباط با صعنت و جامعه نیز از مأموریت های مهمی بوده که تاکنون به خوبی به انجام رسیده و در جریان است. موارد بالا بیشتر شامل تحول و پیشرفت های حاصل در مدیریت مسائل ساختاری ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان بود که به صورت خلاصه خدمت شما عرض کردم.

می خواهیم به حوزه استادان بپردازیم که ابعاد مختلفی دارد.

دکتر آرش شاهین در حوزه استادان دانشگاه اشاره کردند: اعضای هیئت علمی به همراه دانشجویان نقش کلیدی و عوامل کلیدی موفقیت ارتباط صنعت با جامعه را تشکیل می دهند. در سال های اخیر شاهد رشد فزاینده تعداد قراردادها با صنعت و جامعه بوده ایم . منظور من از جامعه بخش غیرتولیدی است مانند دستگاه خدماتی اعم از دولتی و خصوصی. نسبت به دو سال اخیر ما شاهد افزایش ارزش قراردادهای پژوهشی هم بوده ایم و افزایش دوبرابری را شاهد بوده ایم که باتوجه به این که اعضای هیئت علمی ما افزایش پیدا نکرده اند، رقم قابل توجهی است که جا دارد از همه آن ها تشکر کنیم. متوسط میزان قراردادهای پژوهشی ما به لحاظ ارزش ریالی افزایش 3 یا 4 برابری داشته است که قابل تقدیر است. در حوزه فعالیت استادان پیشنهاده های خوب آنها را داریم و این حسن را پیدا کرده اند که هدفند شده اند. در گذشته فراخوان عمومی می دادیم اما اکنون برای هر حوزه تخصصی فرد مورد نظر را پیدا می کنیم و در همان حوزه از آن ها پیشنهاد می گیریم و به نتیجه می رسد. بازدید های علمی به دلیل مبحث کوید 19 متوقف شد و به تاخیر افتاد ولی از امکانات مجازی استفاده می کنیم و این جریان را متوقف نکردیم و به صورت هوشمند و هدفمند این کار را دنبال می کنیم. در بحث تجاری کردن طرح ها و منجر کردن تحقیقات دانشگاهی به سرانجام اختراع و تولید محصول و حل مسائل مردم و صعنت نیز بسیار فعال هستیم. در بخش فرصت مطالعاتی استادان در صنعت و جامعه در سال های گذشته دانشگاه ما عالی عمل کرد. در قالب این طرح، اعضای هیأت علمی می توانند بین 3 تا 6 ماه در دستگاه ها و سازمان های خصوصی و دولتی تولیدی یا خدماتی حضور داشته باشند و به عنوان یک مشاور رایگان، آسیب شناسی کنند و حاصل آن می تواند به قراردادهای پژوهشی که سازمانهای مورد اشاره آن راضی هستند، منجر شود. در نهایت بر اساس عملکرد کلی خوب دانشگاه اصفهان در سال 1399 موفق به کسب عنوان رتبه اول در کشور به عنوان دانشگاه برتر در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه شدیم.

بالاخره در حوزه دانشجویان ببینیم برای دانشجویانی که با آرزوهای زیادی می آیند و واقعا زحمت می کشند، دانشگاه چه تدابیری را اتخاذ کرده است؟

دانشجویان به عنوان ذی نفع کلیدی ما محسوب می شوند. خوشبختانه دانشگاه اصفهان در بین 10 دانشگاه برتر کشور توانسته است جایگاه خوبی را در ارائه خدمات به دانشجویان و فارغ التحصیلان خود کسب کند. در اجرای دوره های آموزشی و مهارت افزایی، طرح های پیشنهادی خوبی در قالب طرح های حمایت از پایان نامه ها و رساله ها مصوب شده است و درحال انجام می باشد و درصدد افزایش سهم این حمایت ها هستیم. دوره های مشترک کارآموزی و مهارت آموزی فارغ التحصیلان و همینطور جذب نیروهای امریه سربازی و اشتغال به کار آن ها در مراکز پژوهشی دانشگاه، کارهای مهمی بوده است که انجام داده ایم.

از تمامی مسئولین قبلی دانشگاه تشکر ویژه دارم. همینطور تشکر ویژه از معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، پرسنل بسیار زحمت کش حوزه معاونت پژوهش و فناوری و به ویژه دفتر ارتباط صنعت با جامعه دانشگاه که زحمت بسیاری می کشند. با انتصاب رئیس جدید دانشگاه اصفهان روح جدیدی دمیده شده است و همه به دنبال یاری ایشان هستیم تا در مسیر تعالی گامی دوباره برداریم.

اما تندیسی که بر روی میز هست چیست؟

همان گونه که پیش تر عرض کردم، سال گذشته ما موفق شدیم عنوان برتر در بین دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه را کسب کنیم و این تندیس از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه اصفهان اهدا شده است. افتخار می کنم که در دانشگاه اصفهان هستم و در طول مدتی که در خدمت عزیزان بودم با همت و تلاش همیاران خودم و همه عزیزانی که در دانشگاه فعال هستند که جای تشکر از آن ها دارد و البته کارفرمایان محترم طرح های پژوهشی و دستگاه های اجرایی توانستیم به این مقام نائل شویم و این افتخار را به همه همشهریان و هم استانی های عزیز و همه عزیزان تقدیم می کنیم و برای آن ها آرزوی سلامتی داریم

پایان نامه های دانشجویان یک پژوهش محسوب می شود. دانشگاه چه رویکردی برای عملیاتی کردن پایان نامه های کاربردی دارد؟

ما چندین روش مختلف برای این کار داریم. بخشی از آن جذب حمایت در قالب عقد قراردادهای پژوهشی هست که به عنوان بخشی از رساله یا پایان نامه در رشته های مختلف این کار انجام می شود و هم مشکلات صنعت و جامعه حل می شود و هم دانشجویان ما مهارت بیشتری در حل مسائل واقعی پیدا می کنند. نکته دیگر این است که در حین تحصیل خود دوره های مهارت آموزی و کارورزی را طی می کنند و بسیاری از فارغ التحصیلان ما در مقطع دکتری پس از اتمام کار می توانند از موقعیت های پسادکتری استفاده کنند و با استفاده از قراردادهایی که بین وزارت خانه های مختلف با وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام شده است در قالب طرح هایی حمایت های مالی شوند و حتی حقوق بگیرند. آنها در این مدتی که پژوهش انجام می دهند به صورت مستقل حقوق می گیرند و از حمایت دانشگاه نیز برخوردار می شوند و آرام آرام جایگاه شغلی خود را پیدا می کنند. آمار بیکاری در کشور در دهه گذشته افزایش نداشته است و شاهد 10 درصد هم کاهش در آمار بیکاری در کل کشور بوده ایم. استان اصفهان نیز سرآمد است و از نظر بیکاری رتبه 22 را دارد و جایگاهی بسیار عالی داریم که باعث افتخار است. بیشتر مشکل بیکاری در مورد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و تا حدودی کاردانی است، اما در مقطع ارشد و دکتری نرخ اشتغال رو به رشد است و کمتر مشکل داریم.

صحبت و جمع بندی پایانی

فعالیت های زیادی صورت گرفته است زمانی نقد بسیاری به دوری دانشگاه از صنعت و جامعه می شد و همه درصدد این بودند که چگونه می توان این چالش را برطرف کرد. به حمدالله توانستیم در این حوزه موفق عمل کنیم ولی به نظر می رسد که پتانسیل ها بیش از این است و همچنان جای کار است و امیدوارم با حمایت قانونی و سیاست گذاری از یک سو و همینطور از مرحله بالقوه به بالفعل رسیدن توان اعضای هیأت علمی و دانشجویان در این حوزه بتوانیم بیشتر فعال باشیم. به نظر می رسد با رویکردهایی که در پیش داریم در خصوص اشتغال زایی در حوزه حل مسائل در کشور باید به طور جدی به این حوزه بیاندیشیم تا انشالله به عنوان دانشگاهی که دارد به عنوان دانشگاه نسل سوم و چهارم و دانشگاه کارآفرین و جامعه محور حرکت می کند، بتوانیم خودی نشان دهیم و در این حوزه موفق تر باشیم.

تاریخ:
1400/09/17
تعداد بازدید:
5568
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal