۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

رونمایی از فیلم اعزام رزمندگان از دانشگاه اصفهان به جبهه های حق علیه باطل

موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان با همکاری گروه تاریخ به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس برای اولین بار اقدام به نمایش فیلم اعزام رزمندگان دانشگاه اصفهان به جبهه های حق علیه باطل نمود.


موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان با همکاری گروه تاریخ به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس برای اولین بار اقدام به نمایش فیلم اعزام رزمندگان دانشگاه اصفهان به جبهه های حق علیه باطل نمود.

 

به گزارش وب سایت خبری uinews دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان در مراسم رونمایی از فیلم اعزام رزمندگان دانشگاهی به جبهه های حق علیه باطل ، دستاورهای علمی امروز ایران را حاصل تلاش و کوشش دلیرمردانی دانست که جان خود را در راه آرمان های انقلاب در طبق اخلاص گذاشته و منشا ثمرات فراوانی شدند.

دکتر طالبی در ادامه تصریح نمود: به پاس فداکاری ها و ایثارگری های بی دریغ رزمندگان جان برکف، ارج نهادن به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان، وظیفه همه آحاد جامعه می باشد.  

رییس دنشگاه ضمن اشاره به دوران دفاع مقدس و شور و اشتیاق دانشجویان برای اعزام به مناطق جنگی و دفاع از مرز و بوم کشور، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس دانشجویانی که به جبهه می‌رفتند با مسائلی برای گذراندن دروس و امتحانات خود مواجه بودند اما دانشگاه‌ها تلاش می‌کردند که با این دانشجویان فداکار همکاری نموده و همگام با یکدیگر در راه آرمان های انقلاب گام بردارند.

 

شایان ذکر است دکتر علی اکبر کجباف مدیر گروه تاریخ  دانشگاه اصفهان نیز در این مراسم اظهار داشت: باهمت کارشناسان موزه و مرکز اسناد این دانشگاه، یکی از فیلم‌های مربوط به اعزام دانشجویان به جبهه، بازیابی و تبدیل به فیلم دیجیتال و امروز برای افراد حاضر در جلسه پخش شد.

دکتر کجباف، این اقدام را یکی از کارهای ارزشمند به‌منظور حفظ و پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس خواند و افزود: دانشجویان همان‌طور که در سنگرهای مختلف مانند انرژی هسته‌ای و نانو فناوری خوش درخشیدند در دوران دفاع مقدس نیز کلاس‌های درس را به جبهه‌ها منتقل کردند و به ما درس زندگی و ایثار برای آیندگان آموختند.

 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی مستأجران رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان نیز بیان داشت: رزمندگان کشورمان در دوران دفاع مقدس با حداقل امکانات در مقابل دشمن ایستادند و کارهای تحقیقاتی بزرگی در آن سال‌ها انجام شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مستأجران افزود: در دوران دفاع مقدس با امکانات مختصر، بزرگ‌ترین اتفاقات رخ داد و نشان داد که پژوهش از جایگاه مهمی در انقلاب اسلامی برخوردار است.

وی تأکید کرد که لازم است کارهای بزرگی که در دوران دفاع مقدس به‌ویژه در عرصه تحقیقات و فناوری صورت گرفت موردبررسی و توجه دانشگاه‌ها قرار گیرد.

 

دکتر سید مسعود سیدبنکدار رییس موزه و مرکز اسناد دانشگاه نیز اظهار داشت: موزه و مرکز اسناد دانشگاه بنا بر رسالتی که برای حفظ آثار و میراث فرهنگی دانشگاه بر عهده دارد اقدام به جمع آوری و دیجیتال سازی منابع آرشیوی کرده بود و در این راستا اسناد دیداری و شنیداری زیادی را ساماندهی نمودیم که در این حین به یک حلقه فیلم آپارات 8 میلیمتری برخوردیم که متوجه شدیم فیلم اعزام رزمندگان به جبهه های حق علیه باطل است که امروز در معرض دید همگان قرار می گیرد.

 مهندس ارباب جلفایی معاون جنگ دانشگاه اصفهان در دوران دفاع مقدس رونمایی از این سند تاریخی را یادآور درخشش دانشجویان در عرصه های مختلف کشور دانست و تصریح نمود: در زمان جنگ در دانشگاه اصفهان معاونتی با عنوان معاونت جنگ تعریف شده بود که در این معاونت، فعالیت‌های پشتیبانی و تحقیقانی جنگ انجام می‌شد.

معاون جنگ دانشگاه اصفهان در سال های جنگ با بیان اینکه در آن زمان کمیته ها و تیم ها با هم جمع شدند و پس از تشکیل بسیج به فرمان امام (ره) در همه زمینه ها بسیج با بدنه مردمی به اداره امور پرداخت، تصریح کرد: در معاونت جنگ گروهی برای اعزام دانشجویان به جبهه ها تشکیل شده بود که تعداد متقاضیان آن بیشتر از نیاز بود.

وی ادامه داد: ابتدای جنگ کارگاه دوخت لباس در دانشگاه اصفهان ایجاد شده بود که 300 نفر از بانوان در آن به دوخت لباس برای رزمندگان مشغول بودند. این افراد در ساختمانی که اکنون رستوران دانشگاه است کار می کردند.

معاون جنگ دانشگاه اصفهان در دوران دفاع مقدس تاکید کرد: در آن زمان به نیروهای علمی توصیه می کردیم در کنار تیم باشند و کارهایی که از بسیجی های عادی برنمی آمد را انجام دهند.

وی به تشکیل معاونت آموزشی در آن زمان اشاره کرد که ارتباط دانشجویان رزمنده و اساتید را به خوبی برقرار می کرد و افزود: تصویب شد اگر دانشجویی سه ماه بیشتر در جبهه بود یک ترم آن حذف شود. جامعه اسلامی در دانشگاه نیز در آن زمان تشکیل شد و ارتباط با حوزه و بازنگری در رشته ها را انجام می داد.

به گفته مهندس ارباب ، اگر دانشگاه خوبی داشته باشیم بی‌تردید نسل خوبی نیز می‌توانیم، تربیت کنیم.

شایان ذکر است این مراسم با حضور دکتر طالبی رییس دانشگاه، دکتر رکنی زاده معاون پژوهش و فناوری ، دکتر کجباف مدیر گروه تاریخ، دکتر منتظر القائم  عضو هیات علمی گروه تاریخ، دکتر فروغی عضو هیات علمی گروه تاریخ، دکتر پیرمرادیان عضو هیات علمی گروه تاریخ ، مهندس ارباب معاون جنگ دانشگاه اصفهان در دوران دفاع مقدس، دکتر بنکدار رییس موزه و مرکز اسناد دانشگاه در روز سه شنبه 6 مهر 1400 در محل تالار نیم طبقه کنابخانه مرکزی دانشگاه به صورت نیمه حضوری ، برگزار شد.  

گفتنی است در این مراسم جمعی از استادان رزمنده و ایثارگر نیز به بیان خاطرات خود از 8 سال دفاع مقدس پرداختند. دانشگاه اصفهان حدود 146 شهید دانشجو، 6 شهید کارمند و یک شهید استاد دارد.

 

 

 

تاریخ:
1400/07/06
تعداد بازدید:
6521
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal