۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های سه جانبه علمی،‌ پژوهشی و آموزشی دانشگاه اصفهان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان

تفاهم‌نامه همکاری‌های سه جانبه علمی،‌ پژوهشی و آموزشی دانشگاه اصفهان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان با حضور رییس دانشگاه اصفهان،رییس سازمان صمت، رییس سازمان نظام مهندسی اصفهان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه و جمعی از اساتید دانشکده زمین شناسی دانشگاه اصفهان، منعقد و امضا شد.

تفاهم‌نامه همکاری‌های سه جانبه علمی،‌ پژوهشی و آموزشی دانشگاه اصفهان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان با حضور رییس دانشگاه اصفهان،رییس سازمان صمت، رییس سازمان نظام مهندسی اصفهان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه و جمعی از اساتید دانشکده زمین شناسی دانشگاه اصفهان، منعقد و امضا شد. 

 به گزارش وب سایت خبریUinews این تفاهم نامه در 9 ماده و 2 تبصره، به منظور مشارکت، تبادل و بهره‌مندی از خدمات، تخصص‌های علمی، پژوهشی و فنی متقابل و توانایی‌های بالقوه طرفین در حفظ و افزایش بهره‌وری منابع معدنی، ایجاد زمینه رشد و اعتلای دانش فنی در بخش معدن و صنایع معدنی، رویکرد فن‌آورانه و ایجاد اشتغال پایدار؛ بین دکترهوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان، دکتر ایرج موفق رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و دکتر شهرام مبصر رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان منعقد و امضا گردید.

بنا به گزارش مذکور هدف از این تفاهم نامه بهره‌گیری مطلوب از توانمندی‌‌ها، تجارب و ظرفیت‌های پژوهشی و علمی در جهت پیشبرد و تقویت پژوهش‌های کاربردی در زمینه‌ی زمین‌شناسی، معدنی و صنایع معدنی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و توسعه ارتباطات علمی، پژوهشی و آموزشی و همچنین تبادل اطلاعات، ارتقاء فعالیت‌های جاری و پرداختن به اولویت‌های پژوهشی مورد نیاز معادن و صنایع معدنی به ویژه استان اصفهان می باشد.

شایان ذکر است در جلسه انعقاد و امضای این تفاهم نامه سه جانبه که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان اظهار داشت: دانشگاه اصفهان با  قدمتی بیش از 70 سال و  برخورداری از رشته های علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی، پتانسیل بسیار بالایی در امور پژوهشی داشته و بازتاب های مثبت این مهم، در عرصه های ملی و بین المللی، خود گواهی بر عملکرد خوب پژوهشگران این دانشگاه است. رییس دانشگاه در ادامه بر لزوم اثر گذاری دانشگاه بر جامعه و صنعت تاکید و یادآور شد: دانشگاه اصفهان  در امر پژوهش و ابداع روش های نوآورانه و فناورانه همواره پیشگام بوده است و. یکی از اقدامات موثر و کاربردی دانشگاه در این راستا،  افتتاح "ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان "با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در اسفند 98  بود که خوشبختانه ظرفیت فوق العاده ای را برای تحقق اهداف نوآورانه  این دانشگاه فراهم نموده است. وی در ادامه افزود: با ورود به عرصه دانشگاه های نسل چهارم در می یابیم که صنعت باید در کنار دانشگاه قرار گیرد تا در بخش مسئولیت های اجتماعی بازخوردهای بهتر و مطلوب تری داشته باشد. دکتر طالبی در ادامه بر نقش و اهمیت تعامل دانشگاه و صنعت در توسعه ملی تاکید و افزود: دانشگاه و جامعه به عنوان دو نهاد کلیدی محسوب می شوند که باید در رفع نیازهای یکدیگر تلاش نمایند و این مهم مقوله ارتباط دانشگاه و صنعت را به همراه دارد. همکاری دانشگاه و صنعت به منظور دستیابی به توان علمی دانشگاه و تجربه های صنعت برای رفع نیازهای اساسی جامعه، بسیار مهم و ضروری است.

دکتر طالبی در ادامه تصریح نمود: گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان اعلام آمادگی نموده است که با حمایت و همکاری سازمان صمت و همکاران ایشان ، گروه آموزشی گوهر شناسی و سنگ های قیمتی را راه اندازی نمایند.

وی در ادامه افزود: امید است با امضا و اجرای مفاد این تفاهم نامه، بستری فراهم شود که دانشگاه و صنعت علاوه بر تعامل مستمر در قالب طرح های مشترک تحقیقاتی در راستای تحقق اهداف علمی و پژوهشی کشور گام های موثر و کارآمدی بردارند.

رییس دانشگاه همچنین بر اجرای فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت تاکید و تصریح نمود: دانشگاه اصفهان به عنوان یکی از دانشگاه های مهم و جامع کشور با تنوع رشته ها و گرایش های مختلف اجرای فرصت مطالعاتی صنعتی را برای اساتید شروع نموده است و هر استاد قادر است از 6 ماه فرصت صنعتی برخوردار باشد و دوره های مربوطه را به نحو احسن بگذراند.  

 همچنین راه اندازی دفتر همکاری های مشترک جهت مطالعات زمین شناسی استان و راه اندازی دپارتمان سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به طور مشترک بین دانشگاه اصفهان و سازمان صمت از سوی دکتر بهرامی مدیر گروه زمین شناسی مطرح و مورد تایید جمع حاضر قرار گرفت.

همچنین دکتر ایرج موفق رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز عملکرد دانشگاه اصفهان در کشور را زبانزد خاص و عام، قلمداد و بر هم افزایی صنعت و دانشگاه تاکید نمود. دکتر موفق در ادامه افزود: خوشبختانه اصفهان در بخش صنعت، معدن و تجارت رتبه اول کشور را دارد. در حال حاضر 900 واحد صنعتی مجوز دار در استان اصفهان موجود است.  همچنین 12% صنعت کشور در استان اصفهان فعال است و به لحاظ تعداد معدن رتبه اول کشور، به لحاظ حجم معدن رتبه سوم کشور و استخراج معدن رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است. 6درصد بخش بازرگانی کشور را استان اصفهان به خود اختصاص داده است و 220 هزار واحد صنفی فعال و 25 اتاق اصناف در این استان وجود دارد.

وی هدف سازمان صمت را بومی سازی مواد اولیه که از خارج وارد می شود دانست و خواستار فعالیت تیم های علمی و پژوهشی در راستای تولید مواد اولیه صنایع شد. دکتر موفق در ادامه افزود: در بخش زمین شناسی همه مواد معدنی فلزی و غیر فلزی و مصالح ساختمانی به وفور یافت می شود. شرایط استان به لحاظ مواد معدنی بسیار خوب است و امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه تعامل و فعالیت های مشترک بین دو سازمان افزایش یابد.

گفتنی است در این جلسه با انعقاد و امضای تفاهم نامه بر همکاری های مشترک سازمان صمت ، سازمان نظام مهندسی و دانشگاه اصفهان تاکیدشد.

 

 

تاریخ:
1399/05/06
تعداد بازدید:
9921
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal